Vi arrangerar moderna, kunskapsrika utforskar- och bildningsresor inom fyra teman:
Vi arrangerar också upplevelsefyllda upptäckarresor till skilda länder och kulturer.
Vi skräddarsyr också specialresor på begäran.
Välkomna!
Boka via vår hemsida, mejla eller ring!
Du bokar din resa enklast genom att skapa dina egna bokningssidor – ”Mina sidor” – på vår hemsida. Det gör du genom att klicka på ”Boka resan”-knappen som finns vid varje resas presentation, eller genom att logga in via inloggningen till ”Mina sidor” högst upp till höger på vår hemsida. Du skapar ditt eget konto med din e-postadress och ett lösenord som du hittar på själv. Du kan också boka utan att skapa ett eget konto, som ”gäst”. Bokningssidan är självinstruerande.
Via bokningsformuläret kan du också ställa frågor om resan eller anmäla ditt intresse. Du kan boka för ett sällskap på upp till 10 personer vid en bokning. När du har avslutat bokningen får du bokningsbekräftelse och faktura skickad till din e-postadress. För en ”steg-för-steg”-instruktion av hur du bokar, se här!
Se till att namnet stämmer med passet!
Det är viktigt att uppgifter om namn är fullständiga och exakt stämmer överens med stavningen i passet. Om du inte har tillgång till alla uppgifter kan du komplettera senare.
Osäker? Vi hjälper dig gärna!
Du kan också boka resan genom att skicka e-post eller ringa till oss. Då lägger vi upp bokningen åt dig och skickar bokningsbekräftelse och slutfaktura med e-post eller vanlig post, i enlighet med ditt önskemål.
Anmälningsavgift och slutbetalning – betala som du önskar
I samband med bokningen betalar du också in bokningsavgiften, som varierar beroende på resa. Du betalar den med Swish, kort eller bankgiro. Den ska betalas inom en vecka efter bokningen. För endagsutflykter i Sverige har vi ingen anmälningsavgift. Slutbetalning för resan ska i regel vara oss tillhanda en månad till två veckor före avresan, men det kan variera beroende på resa. Särskilda boknings- och betalningsvillkor anges vid respektive resa. Slutbetalningen görs mot slutfaktura från oss och betalas på samma sätt som anmälningsavgiften. Om du har bokat för flera personer, men önskar separata fakturor, kontakta oss så löser vi det! Läs mer om när och hur du betalar här.
OBS! Det går ännu inte att betala med kort på vår hemsida. Den funktionen håller på att installeras. Tills vidare kan du betala anmälningsavgiften via vårt bankgiro eller Swish och betala slutfakturan när betalningsfunktionerna är på plats.
Konsumentskydd?
Vi följer paketreselagen och resegarantilagen. Ditt skydd som konsument är starkt. Läs mer här.
Personuppgifter och integritet
För att kunna boka upp din resa och ge dig bästa service så registrar vi dina personuppgifter. För vår fullständiga personuppgifts- och integritetspolicy se här.
Info inför resan
Efter bokningen får du också information från oss gällande pass, visum, vaccination och valuta. De länder i Asien som vi reser till kräver i regel visum för inresa. Ibland ordnar man visum vid ankomst, s k ”visa on arrival”. Ibland ordnar man det via landets ambassad i Sverige eller den visumservice de anlitar. Ibland ordnar man visumet on-line via nätet. Oavsett hur visumet ordnas så ger vi tydliga instruktioner och hjälper till. Visumkostnaden ingår alltid i resans pris. Övrig praktisk information om sådant som kan vara viktigt att veta om resmålet får du också i ett häfte från oss. Lär mer om visum, om vaccinationer och om valuta här.
Resehandlingar – flygbiljetter, aktuellt program, hotellinformation
Ungefär en till två veckor före avresan får du resehandlingar från oss. De inkluderar elektroniska flygbiljetter för resans internationella flyg. Biljetter för regionala och lokala flyg, samt för transporter med båt och tåg får du på plats i landet av färdledaren. I resehandlingarna ingår ockå uppdaterat program för resan, information om resans hotell samt praktisk information inför resan. Tyvärr kan vi inte distribuera namnlistor på deltagarna.
Mer kunskap – på posten, mejlen och på plats!
Kunskap i alla former är viktigt och stimulerande för att få ut så mycket som möjligt av resan. Alla våra resor är kunskapsresor och vi bjuder därför på ett innehållsrikt kunskapsmaterial för varje resa.
I god tid före avresan får du också en uppdaterad och innehållsrik litteraturlista på böcker, artiklar, hemsidor, filmer etc som det kan vara intressant att fördjupa sig i före resan eller när du kommit hem.
Informationsblad, översikter, sammanfattningar och artiklar som är relevanta för resan skrivs och sammanställs av oss och vi skickar ut en del av det materialet före resan via post eller e-post. Kartor och viss annan dokumentation för resan får du i regel av färdledaren på plats i landet.
Gruppstorlek?
Våra resor har i regel mellan 10 och 20 deltagare. Vi strävar efter att inte ha allt för stora grupper. Vissa speciellt attraktiva resor kan dock ha fler deltagare.
Vem leder resan?
Våra resor leds alltid av en mycket kunnig och erfaren svensk expertguide från Sandbergs Resor Historia & Kultur. I Asien och Ryssland medverkar också lokala guider. Lokala expertguider kan medverka i andra länder. Vem som ska leda en resa anges vid resans presentation.
Vad innehåller resans program?
Alla våra resor är fördjupade kunskapsresor som ska ge en god inblick i förhållanden och livsvillkor i de länder vi besöker, samt belysa ländernas historia och kultur. En del resor är tematiska tidsresor, som närstuderar en epok, ett historiskt skeende eller en historisk person. Resornas innehåll ska spegla landet eller temat med engagemang, variation, djup och bredd. Såväl de välkända sevärdheterna som inslag bortom allfarvägarna ska ingå.
Vad ingår i resan?
För varje resa anges särskilt vad som ingår. Boende med frukost, alla transporter och alla besök och evenemang som beskrivs i programmet ingår givetvis. De flesta måltider ingår, i regel minst en måltid per dag förutom frukost. Till skillnad från många andra researrangörer ingår alltid visumkostnader samt dricks i våra resor.
Lågt pris – mycket innehåll!
Vi jobbar hårt för att hålla låga priser på våra resor, något som vi kan göra eftersom vi försöker undvika alla kringkostnader som skulle fördyra resorna. Men vi drar aldrig ner på innehållet. Tvärtom strävar vi efter att våra resor ska vara så innehållsrika och fullmatade som möjligt.
Vilka flygbolag använder vi?
Vi flyger bara med väletablerade, välkända internationella och nationella flygbolag, som Finnair, Thai, Qatar, SAS, Vietnam Airlines etc. Vi använder i regel inte lågprisbolag. Givetvis använder vi inte svartlistade flygbolag.
Hur sker transporterna på marken?
Vi använder alltid moderna, bekväma, rymliga bussar med luftkonditionering. Chaufförerna är erfarna och hjälpsamma. Om vi åker tåg åker vi bekvämast möjliga klass. Vi använder inte lokala allmänna transportmedel om det inte uttryckligen sägs i programmet.
Vilken standard har hotellen?
Vår tumregel är att alltid använda hotell av god till mycket god turiststandard, dvs vad som i regel brukar beskrivas som tre- eller fyrstjärniga hotell. Om vi råkar bo på hotell av högre standard, eller om det inte finns andra alternativ än hotell/guest house av lägre standard, så beskrivs det tydligt i programmet. Hotellen ska ligga så centralt som möjligt. Vi använder aldrig ospecificerade hotell. Vilka hotell som används anges i beskrivningen av resan och de bekräftas före avresan.
Var äter vi? Och vad?
Vi uppskattar god mat, förstås. Att ta del av landets kök är en viktig del av varje resa. Så vi anstränger oss verkligen för att hitta bra restauranger och matställen som serverar god, lokal mat. Frukost ingår alltid varje dag på våra resor, och de flesta andra måltider. Men vi tycker också det är värdefullt att resenärerna för tillfälle att på egen hand botanisera bland det lokala matutbudet, så vid några tillfällen lägger vi in sådana möjligheter. Vi ger gärna råd och tips om matställen som vi tycker är bra. De måltider som ingår ska vara på genuina matställen som bjuder på mat av god kvalitet i rena och fräscha omgivningar. Välkomst- och avslutningsmiddagarna vill vi ska vara lite extra påkostade.
Ingen utvärderingsenkät – men hör av dig!
Till skillnad från när du reser med andra researrangörer behöver du inte fylla i en enkät eller utvärdering efter resans slut. Men vi blir glada och uppskattar mycket om du skriver en rad till oss och berättar vad som varit bra under resan och vad du varit mindre nöjd med. Det betyder mycket för oss!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
När du kommit hem, fortsätt gärna följa oss på vägen, via vårt nyhetsbrev, vårt facebook och twitter. Då får du ta del av vår bevakning av våra resmål och historiska teman, kan följa vår verksamhet, se våra nya planer och resor samt få inbjudningar till föredrag, resepresentationer och andra event som vi planerar.
Res vidare med oss!
Framför allt hoppas vi att du ska bli sugen på att resa vidare med oss! Som återkommande resenär får du en bra rabatt på nya bokningar. Och vi blir väldigt glada om vi får äran och nöjet att ha ditt sällskap igen!
Att ta väl hand om den yta av världen vi uppehåller oss på, och att minska vårt utnyttjande av planetens ändliga resurser, är givetvis väldigt viktigt. Vi försöker minska ner på flygandet regionalt på våra resor, och vi åker gärna tåg när så är möjligt. Vi har en dialog med våra agenter om bättre miljöarbete på plats. Men vi anser att varje resenär själva måste få bestämma hur man vill minska och kompensera för sina klimatavtryck. Därför ingår inte klimatkompensation i resans pris. Flygbiljetterna innehåller information om hur stora utsläpp resan genererar och du kan själv klimatkompensera via flygbolaget eller på det sätt du önskar.
Att bidra till en positiv utveckling i de länder där vi reser är väldigt viktigt och något som skapar mening åt resandet. Bidrar gör vi också just genom att vi reser. Genom att vi samarbetar med lokala agenter som kan anställa medarbetare. Genom att vi anlitar lokala guider och chaufförer som kan försörja sina familjer och investera i bättre boende och utbildning för sina barn. Genom att vi äter på lokala restauranger och bor på familjeägda hotell. Genom att vi engagerar oss för de människor vi möter och i det land vi besöker.