Här har vi samlat all information du behöver för att kunna boka våra resor enkelt och smidigt. Här hittar du också all praktisk information du behöver för att resa med oss. Är något oklart? Vill du veta mer? Mejla eller ring oss!
Du bokar din resa enklast genom att skapa dina egna bokningssidor – ”Mina sidor” – hos oss.
Det gör du genom att klicka på ”Boka resan”-knappen som finns vid varje resas presentation, eller genom att logga in via inloggningen till ”Mina sidor” högst upp till höger på vår hemsida. Du skapar ”Mina sidor” med din e-postadress och ett lösenord som du hittar på själv. Du kan också boka utan att skapa ett eget konto, som ”gäst”. Bokningssidan är självinstruerande.
Klicka här för en ”steg-för-steg”-guide till hur du bokar resan,
Via bokningsformuläret kan du också ställa frågor om resan och anmäla ditt intresse. Du kan boka för ett sällskap på upp till 10 personer vid en bokning. När du har avslutat bokningen får du bokningsbekräftelse och faktura skickad till din e-postadress. För en ”steg-för-steg”-instruktion av hur du bokar, se här!
Se till att namnet stämmer med passet!
Det är viktigt att uppgifter om namn är fullständiga och exakt stämmer överens med stavningen i passet.
Ja visst! Du som reser för dig själv är garanterad en plats i delat dubbelrum tillsammans med en resenär av samma kön. Om ingen sådan resenär finns, ingår kostnaden för enkelrum. Om du vill vara garanterad ett enkelrum, så väljer du ”enkelrum” vid bokningen. Då tillkommer en tilläggskostnad för det.
Ja, oftast går det bra. De flesta hotell vi använder har någon typ av flerbäddsrum och på många hotell kan man sätta in en extrasäng. Så det går oftast att lösa smidigt. Men eftersom hotellen ser olika ut måste vi göra en specialbokning i varje enskilt fall. Man måste vara medveten om att lösningen kan se olika ut på olika hotell. Mejla eller ring oss så tar vi fram en lösning!
Alla våra utrikes resor har avresa från Stockholm. Många resor har också avresa från Köpenhamn eller Göteborg. I så fall finns det alternativet angivet, och du kan boka det alternativ du önskar via bokningsformuläret. Om du önskar anslutningsresa från annan ort, ange det vid bokningen eller kontakta oss via e-post eller telefon.
Självklart! Vi försöker tillmötesgå alla önskemål inom det rimligas gräns. Så vill du boka ditt eget flyg, uppgradera flyget, kanske förlänga resan eller lägga till något arrangemang? Hör av dig så tar vi fram en lösning som passar dig.
Om du är allergisk, intolerant mot gluten eller laktos, om du är vegetarian eller har andra kostpreferenser som är viktiga att ta hänsyn till för att du ska ha en bra resa, meddela oss. Antingen genom att lämna informationen i fältet ”Upplysningar och önskemål” vid bokningen, eller genom att mejla eller ringa oss. Vi för sedan informationen vidare till flygbolag, agenter och restauranger.
De flesta flygbolag tar hänsyn till kostönskemål och har förbestämda menyer som är anpassade till allergier och matpreferenser. De garanterar dock inte att de kan ta hänsyn till alla tänkbara allergier. Meddela oss i god tid så ser vi vilket av flygbolagets alternativ som kan passa dig bäst.
När det gäller måltiderna under resan så är oftast restauranger lyhörda för att anpassa måltiden för allergier och önskemål om vegetarisk kost. Vi meddelar önskemålen i förväg, men påminn gärna färdledaren och lokalguiden. I en del länder är man inte så van vid de allergier och de önskemål om vegetarisk kost som är vanliga hos oss, så du måste också vara själv vara uppmärksam på den mat som serveras och säga till om något blivit fel.
Ja visst, inga problem alls! I våra grupper finns ofta många ensamresenärer, som blir en del av hela gruppen av intresserade medresenärer. Man kan dela rum med annan ensamresenär eller boka enkelrum.
Om man reser med barn under 12 år så kan man eventuellt få rabatter på resan. Det varierar beroende på flygbolag och typ av resa. Kontakta oss för prisuppgift. Vi uppskattar åldersblandade grupper och vi arrangerar gärna specialresor för familjer.
Vi välkomnar alla resenärer på våra resor och gör allt vad vi kan för att alla resenärer ska få ut så mycket som möjligt av sin resa. Men vi ska inte sticka under stol med att resorna innebär många promenader och gående i trappor, och att vi ofta rör oss i miljöer som inte är handikappanpassade. Helst ser vi att man kan ta sig upp i bussen och ta sig uppför trappor på egen hand. Vi försöker alltid bidra till man kan anpassa sin medverkan så att man kan få ut så mycket som möjligt av resan. Handikappanpassade rum finns ibland, men inte alltid. Om du behöver resa med rullstol måste flygbolaget informeras och vi måste känna till det så att vi kan bedöma hur det fungerar med resans program. Hur bra det går att resa med funktionshinder beror på land och typ av resa. Kontakta oss så diskuterar vi situationen.
Det är livsviktigt att ha ett fullgott försäkringsskydd på din resa. Du bör ha en försäkring som täcker sjukvårdskostnader och hemtransport om olyckan skulle vara framme. Oftast räcker det med den reseförsäkring som ingår i hemförsäkringen. Men det är ditt ansvar att kolla upp vilket försäkringsskydd du har och komplettera det om så skulle behövas. Om du behöver en extra reseförsäkring kan vi hjälpa till att boka det.
Klimatkompensering ingår inte i våra resor. Däremot anges det på våra flygbiljetter hur stora utsläpp resan förorsakar och du kan då själv välja det sätt som du önskar klimatkompensera på.
Om det är något i din bokning som du vill ändra eller komplettera, kontakta oss så ordnar vi det. Mejla, ring eller kontakta oss via vårt kontaktformulär.
Kontakta oss för avbokning. Du kan alltid avboka din resa fram till 15 dagar före avresan utan annan kostnad än anmälningsavgiften. För senare avbokning och våra regler för avbokning i övrigt se våra allmänna och särskilda resevillkor här.
Vid bokningen kan du också teckna ett avbeställningsskydd som gäller i händelse av sjukdom samt tillägg till din reseförsäkring. Läs mer här.
Du kan betala online på vår hemsida/via ditt konto hos oss, via bankgiro mot faktura eller via Swish. Om du har bokat för flera personer, men önskar separata fakturor, kontakta oss så löser vi det!
OBS! Det går ännu inte att betala med Swish eller kort på vår hemsida. Den funktionen håller på att installeras. Tills vidare kan du betala anmälningsavgiften via vårt bankgiro och betala slutfakturan när betalningsfunktionerna är på plats.
Nej, det är inte möjligt att förboka plats på de bussar vi använder. Om du har behov av en särskild plats i bussen, meddela oss i fältet ”Upplysningar och önskemål” vid bokningen, via mejl eller telefon. Vi försöker tillgodose önskemålen på plats utifrån alla resenärers behov och trevnad.
Pass måste medföras på alla våra resor och vi måste få information om passuppgifterna före avresa. Passet måste vara giltigt i sex månader efter hemkomst. Om visum ska klistras in i passet måste det ha tillräckligt antal tomma sidor. Passet måste vara helt. Det är resenärens ansvar att passet är giltigt för resan och att det är tillgängligt under hela resan.
För närvarande krävs visum till följande länder som vi anordnar resor till: Vietnam, Kambodja, Laos, Kina, Burma, Indien, Nepal, Bhutan, Mongoliet, Ryssland.
Detaljerad information för de visum som krävs för din resa får du från oss efter att du bokat resan. Ibland ordnar man visum vid ankomst, s k ”visa on arrival”. Ibland ordnar man det via landets ambassad i Sverige eller den visumservice de anlitar. Ibland ordnar man visumet on-line via nätet. Oavsett hur visumet ordnas så ger vi tydliga instruktioner och hjälper till. Visumkostnaden ingår alltid i resans pris.
Vår information om visum gäller för svenska medborgare. Om du inte är svensk medborgare måste du själv ta reda på vad som gäller för visum och inresa till resans länder. Men vi hjälper förstås till!
För att få en bedömning av vilka vaccinationer du behöver bör du kontakta en vaccinationsmottagning eller vårdcentral. Oftast räcker det med att ha grundskyddet intakt. Vi kan inte ge råd eller rekommendationer angående vaccinationer, eftersom det måste ges på en individuell, medicinsk, grund. Mer information kan du hitta här: www.vaccin.se/
Ungefär två veckor före avresan får du resehandlingar från oss. De inkluderar elektroniska flygbiljetter för resans internationella flyg. Biljetter för regionala och lokala flyg, samt för transporter med båt och tåg får du på plats i landet av färdledaren. I resehandlingarna ingår ockå uppdaterat program för resan, information om resans hotell samt praktisk information inför resan. Tyvärr kan vi inte distribuera namnlistor på deltagarna.
Vilken valuta som används i resans land eller länder informerar vi om i det informationsmaterial du får när du har bokat resan. Generellt kan vi säga att du kommer att behöva kontanter i landets valuta under din resa. Tillgången på uttagsautomater är i regel god i de länder där vi reser och de internationella betalkorten fungerar för många betalningar. På landsbygden och i avlägsna områden kan situationen förstås se annorlunda ut. I vissa länder, som Kambodja, är amerikanska dollar accepterad inhemsk valuta. För växelkurser, se exempelvis här: www.valuta.se/
Hur mycket bagage du får ta med dig varierar mellan olika flygbolag och framgår av flygbolagens hemsida och av den elektroniska flygbiljett du får med resehandlingarna. I regel är det runt 20 kg per person för incheckat bagage och runt 8 kg för handbagage. Observera att bagagereglerna kan variera mellan den internationella flygningen och de regionala och lokala flygningar vi gör. Hur strikta flygbolagen är med att följa bagagereglerna och hur nitiskt de tar ut straffavgifter kan variera. Det är resenärens skyldighet att känna till de bagageregler som gäller och som själv måste betala eventuella straffavgifter för bagage som överskrider angiven maxvikt.
Om ditt bagage inte kommit fram efter flygresan måste du anmäla det till disken för Lost Luggage i bagagehallen. Om ditt bagage är skadat ska du också anmäla det till ansvariga innan du lämnar ankomsthallen.
Vi rekommenderar att man reser med lätta resväskor med hjul som är lätta att dra. Packa så lätt som möjligt. Vår erfarenhet är att man i regel packar med sig mer än vad man behöver på en resa. Man måste vara beredd på att hantera sitt bagage själv, även om vi får hjälp med bagagetransporter på vissa destinationer.
Märk bagaget tydligt med de bagagetaggar från Sandbergs Resor Historia & Kultur som du får från oss. Det underlättar för bagagetransporter och om vi får hjälp med att samla ihop bagaget på hotellet.
Du får all information om din flygresa i god tid före avresan. Flygbiljetterna är elektroniska, men du får ett dokument som visar din bokning och ditt biljettnummer. För de flesta flygbolag kan du checka in online i förväg, eller via flygbolagets app på mobilen. Det går också bra att checka in på plats på flygplatsen i flygbolagets incheckningsautomater. Du kan välja om du vill skriva ut ditt boardingkort i förväg, på flygplatsen eller om du vill spara det på din mobiltelefon. Var i god tid på flygplatsen.
Vi försöker se till att följa programmets innehåll i den ordning som det presenteras på vår hemsida. Men det kan förstås hända att vi måste lägga om programmet pga lokala förhållanden som vi inte kan rå över, som tillfälliga stängningar av sevärheter pga officiella besök, trafikproblem, väderförhållanden etc. Vi gör alltid allt som är möjligt för att alla programpunkter som finns med i programmet ska genomföras. OM vi av någon anledning utanför vår kontroll är tvugna att stryka en programpunkt, så ser vi till att den ersätts med en likvärdig programpunkt.
Väderförhållanden garanterar vi inte, även om solen oftast skiner på våra resor. För information om väderförhållanden rekommenderar vi norska vädersajten www.yr.no/nb
I de flesta länder som vi reser i förväntas det att man betalar dricks. Den dricks som man förväntar sig få betald under en resa med oss ingår i resans pris och färdledaren betalar ut dricksen. Det kan gälla dricks till lokalguider, chaufförer, hotellpersonal och personal på båtar. Den dricksen följer en fastställd schablon. Så som resenär med oss behöver du inte betala ut någon dricks under resan.
Med det sagt så uppskattar förstås alla som vi arbetar med att få en extra slant som tecken på uppskattning. Så det är absolut välkommet om du vill betala extra dricks. Om någon har gjort dig personliga tjänster, så är det förstås rimligt att du dricksar den personen själv och direkt.
För resor till Storbritannien behöver man alltid en adapter, anpassad för brittiska kontakter (med tre platta pinnar). För de flesta andra länder brukar svenska kontakter fungera bra. Se särskild information för din resa.
Till skillnad från när du reser med andra researrangörer behöver du inte fylla i en enkät eller utvärdering efter resans slut. Men vi blir glada och uppskattar mycket om du skriver en rad till oss och berättar vad som varit bra under resan och vad du varit mindre nöjd med. Det betyder mycket för oss!
Om du är missnöjd med något eller om något inte motsvarar dina förväntningar, meddela färdledare på en gång så löser vi situationen direkt.
Du fyller bara i din e-postadress i fältet för e-postadress under rubriken Nyhetsbrev på vår hemsida.